• Standaard

Italiaans kenteken zonder Italiaanse inschrijving

Uw eigen auto met Italiaans kenteken zonder Italiaanse inschrijving

Veel buitenlanders met een tweede huis in Italië willen graag een eigen auto met Italiaans kenteken. Die kunnen ze alleen kopen als ze in Italië zijn ingeschreven. Als ze dat niet zijn, zijn ze aangewezen op een huurauto of een eigen auto met buitenlands kenteken. Dat laatste is maximaal zes maanden toegestaan. Menigeen stoort zich daar niet aan en stalt de auto permanent in Italië. Dat is geen optimale situatie. Verzekeraars worden immers steeds terughoudender bij de verlenging van de verzekering van dergelijke auto’s en voor veel eigenaren is het bezwaarlijk om steeds met de auto voor de verplichte keuring naar eigen land op en neer te moeten rijden. Daarom heb ik een structuur bedacht om toch zonder inschrijving over een eigen auto met Italiaans kenteken te kunnen beschikken.

My Italian Car

In december 2016 heb ik daarover voor het eerst geschreven in een column in Italie Magazine en op mijn website. Het opzetten heeft veel meer voeten in de aarde gehad dan verwacht, maar de kinderziekten zijn inmiddels achter de rug. Voor de oprichting zijn twee natuurlijke personen nodig, beiden met een Italiaanse codice fiscale, waarvan er tenminste één aantoonbaar (mede-) eigenaar van een Italiaans huis moet zijn. De structuur (een bijzondere vereniging) krijgt een eigen codice fiscale en wordt bij de fiscus geregistreerd maar hoeft geen belastingaangifte te doen of jaarcijfers te publiceren en er zijn geen jaarlijks terugkerende lasten aan verbonden. Als ze niet meer nodig is, kan ze eenvoudig worden opgeheven. De kosten van oprichting zijn EUR 1.800, inclusief notaris, mijn fee, registratiebelasting en BTW.

Import van eigen auto

De vereniging kan elke gewenste auto kopen, zowel nieuw als gebruikt. Als het uw eigen buitenlandse auto is, moet die worden geïmporteerd. Dat wordt geregeld via de ACI (Italiaanse ANWB). Die verzamelt en controleert de voorgeschreven documenten, regelt de aanmelding van de auto bij de Motorizzazione (Italiaanse RDW) en de inschrijving in de openbare registers. Verder verzorgt ACI de afdracht van de verschuldigde provinciale belasting. Die is afhankelijk van het motorvermogen en kost circa EUR 5,00 per KW. Zodra de procedure is afgerond, krijgt u van ACI tegen inlevering van uw buitenlandse kentekenbewijs de Italiaanse carta di circolazione en de Italiaanse nummerplaten uitgereikt. De kosten van de ACI zijn EUR 270, te vermeerderen met circa EUR 100 aan notariële kosten. Een rekenvoorbeeld: de import van een Skoda Yeti 4WD met een motorvermogen van 66 KW kostte in november 2017 EUR 900.

Teruggave BPM

De auto dient na import in het land van herkomst te worden afgemeld. In Nederland kan dan ook belasting (BPM) worden teruggevraagd. De omvang daarvan is afhankelijk van het bouwjaar en neemt af naar mate de auto ouder is: voor de genoemde Skoda met bouwjaar oktober 2012 werd in november 2017 EUR 3.944 BPM terugontvangen, waarmee de kosten van de oprichting en import ruimschoots werden gedekt.

Korting bij aankoop in Italie

U kunt importkosten voorkomen door in Italie een auto te kopen, gebruikt of nieuw. Daarmee zijn ook andere voordelen te behalen, zeker als u via mij een nieuwe auto bestelt bij een Fiat-dealer uit Prato die aan verenigingen die via mij zijn opgericht de zogenaamde My Italian Car korting verleent. Die korting geldt voor vrijwel alle modellen van Fiat, Alfa, Lancia en Jeep. Een voorbeeld: in november 2017 kocht een vereniging een nieuwe Jeep Renagade MY17 4WD die in Nederland volgens de officiële catalogus EUR 47.111 kost, voor EUR 31.740.

ACI en Motorizzazione

De import en aankoop van de auto’s moet steeds via de ACI en de Motorizzazione geregeld worden. Het zou niet moeten uitmaken waar u dat doet en dat zou ook overal even vlot moeten verlopen, maar dat blijkt niet het geval. De reden is de onbekendheid met de structuur en de veelal bureaucratische instelling van de medewerkers van die diensten. Daarom adviseer ik dat steeds via mij te laten regelen door een kantoor van de ACI en Motorizzazione met wie ik daarover afspraken heb gemaakt en waar de procedure vlot verloopt.

Vaste kosten

Autoverzekering is in Italie relatief duur, zeker in het begin als nog geen no-claim is opgebouwd, maar die kosten kunnen op meerdere manieren worden beperkt, bijvoorbeeld door de dekking op te schorten in de tijd dat de auto niet wordt gebruikt. Een voorbeeld: de WA-verzekering van de genoemde Skoda kost EUR 820 per jaar (voor uitgebreid casco is dat EUR 1.380), maar omdat de auto slechts vier maanden per jaar wordt gebruikt en de dekking de rest van de tijd kan worden opgeschort, blijven de kosten beperkt tot EUR 275 per jaar. Samen met de wegenbelasting van EUR 200, komt dat neer op EUR 475 per jaar (met WA-casco EUR 660).

Als u nadere informatie over dit onderwerp wil ontvangen, kunt u met mij contact opnemen. Ik zal u dan ook informeren over de kosten van mijn begeleiding bij de import en de aankoop met My Italian Car korting.

  • * velden zijn verplicht.

Columns

  • Cambio di destinazione d’uso

    Elk gebouw in Italië heeft een bepaalde gebruiksbestemming (destinazione...

    Lees meer
  • Italiaans kenteken zonder inschrijving

    Uw eigen auto met Italiaans kenteken zonder Italiaanse inschrijving.

    Lees meer
Overige columns
  • Aankoop

    Aankoop

    Bekijk welke factoren van invloed zijn op de aankoop van onroerende goederen in Italië.

    Lees meer
  • Verkoop

    Verkoop

    De verkoop van Italiaanse onroerend goed: waar u rekening mee moet houden.

    Lees meer
  • Italiaans kenteken

    Italiaans kenteken

    U wilt een auto met Italiaans kenteken, zonder in Italië ingeschreven te zijn.

    Lees meer
  • Successie

    Successie

    Wat in Italië geregeld moet worden als u als buitenlandse eigenaar overlijdt.

    Lees meer